Atribuții și istoric
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Oltul” al judeţului Harghita îndeplineşte următoarele atribuţii:
1. a) planifică şi desfăşoară inspecţii, controale, verificări şi alte acţiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale şi stabileşte măsurile necesare pentru creşterea nivelului de securitate al cetăţenilor şi bunurilor;
2. b) elaborează studii, prognoze şi analize statistice privind natura şi frecvenţa situaţiilor de urgenţă produse şi propune măsuri în baza concluziilor rezultate din acestea;
3. c) desfăşoară activităţi de informare publică pentru cunoaşterea de către cetăţeni a tipurilor de risc specifice zonei de competenţă, măsurilor de prevenire, precum şi a conduitei de urmat pe timpul situaţiilor de urgenţă;
4. d) participă la elaborarea reglementărilor specifice zonei de competenţă şi avizează dispoziţiile în domeniul prevenirii şi intervenţiei în situaţii de urgenţă, emise de autorităţile publice locale şi cele deconcentrate/descentralizate;
5. e) emite avize şi autorizaţii, în condiţiile legii;
6. f) monitorizează şi evaluează tipurile de risc;
7. g) participă la elaborarea şi derularea programelor pentru pregătirea autorităţilor, serviciilor de urgenţă voluntare şi private, precum şi a populaţiei;
8. h) organizează pregătirea personalului propriu;
9. i) execută, cu forţe proprii sau în cooperare, operaţiuni şi activităţi de înştiinţare, avertizare, alarmare, alertare, recunoaştere, cercetare, evacuare, adăpostire, căutare, salvare, descarcerare, deblocare, prim ajutor sau asistenţă medicală de urgenţă, stingere a incendiilor, depoluare, protecţie N.B.C. şi decontaminare, filtrare şi transport de apă, iluminat, asanare de muniţie neexplodată, protecţie a bunurilor materiale şi valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supravieţuirea populaţiei afectate şi alte măsuri de protecţie a cetăţenilor în caz de situaţii de urgenţă;
10. j) controlează şi îndrumă structurile subordonate, serviciile publice şi private de urgenţă;
11. k) participă la identificarea resurselor umane şi materialelor disponibile pentru răspuns în situaţii de urgenţă şi ţine evidenţa acestora;
12. l) stabileşte concepţia de intervenţie şi elaborează/coordonează elaborarea documentelor operative de răspuns;
13. m) avizează planurile de răspuns ale serviciilor de urgenţă voluntare şi private;
14. n) planifică şi desfăşoară exerciţii, aplicaţii şi alte activităţi de pregătire, pentru verificarea viabilităţii documentelor operative;
15. o) organizează banca de date privind intervenţiile, analizează periodic situaţia operativă şi valorifică rezultatele;
16. p) participă cu grupări operative/solicită sprijinul grupărilor operative stabilite şi aprobate pentru/la intervenţii în zona/în afara zonei de competenţă;
17. q) participă la acţiuni de pregătire şi intervenţie în afara teritoriului naţional, în baza acordurilor la care statul român este parte;
18. r) participă la cercetarea cauzelor de incendiu, a condiţiilor şi împrejurărilor care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor şi dezastrelor;
19. s) stabileşte, împreună cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale incendiului;
20. t) controlează respectarea criteriilor de performanţă, stabilite în condiţiile legii, în organizarea şi dotarea serviciilor voluntare şi private, precum şi activitatea acestora;
21. u) constată şi sancţionează, prin personalul desemnat, încălcarea dispoziţiilor legale din domeniul de competenţă;
22. v) desfăşoară activităţi privind soluţionarea petiţiilor în domeniul specific;
23. w) organizează concursuri profesionale cu serviciile voluntare şi private, precum şi acţiuni educative cu cercurile tehnico-aplicative din şcoli;
24. x) asigură informarea organelor competente şi raportarea acţiunilor desfăşurate, conform reglementărilor specifice;
25. y) încheie, după terminarea operaţiunilor de intervenţie, documentele stabilite potrivit regulamentului prevăzut la art. 13;
26. z) îndeplineşte alte sarcini stabilite prin lege.
Atribuţiile structurilor funcţionale
Centrul operaţional îndrumă activitatea pe linia organizării, pregătirii şi desfăşurării misiunilor/intervenţiilor operative;
- îndeplineşte permanent funcţiile de monitorizare, evaluare, înştiinţare, avertizare, prealarmare, alertare şi coordonare tehnică operaţională a intervenţiilor pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
Inspecţia de prevenire îndeplineşte permanent funcţiile de reglementare, avizare/autorizare, informare publică, îndrumare şi control privind prevenirea situaţiilor de urgenţă şi pregătirea populaţiei privind comportarea în situaţii de urgenţă.
- planifică şi desfăşoară inspecţii, controale, verificări şi alte acţiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale şi stabileşte măsurile necesare pentru creşterea nivelului de securitate al cetăţenilor şi bunurilor;
- participă la exerciţii, aplicaţii şi alte activităţi de pregătire organizate în cadrul instituţiilor şi operatorilor economici din zona de competenţă;
- constată şi sancţionează, prin personalul desemnat, încălcarea dispoziţiilor legale din domeniul de competenţă;
- desfăşoară activităţi privind soluţionarea petiţiilor în domeniul specific;
- personalul inspecţiei de prevenire este învestit cu exerciţiul autorităţii publice;
Serviciul Logistic îndrumă activitatea în domeniul tehnic, administrativ, al protecţiei mediului şi supravegherii tehnice, precum şi al utilizării resurselor puse la dispoziţia acestora;
Compartimentul Achiziţii Publice are următoarele obligaţii :
- participă la întocmirea şi actualizarea programelor anuale de achiziţii publice ;
- efectuează achiziţia directă de bunuri materiale ce intră în competenţa locală şi întocmeşte documentele justificative în acest sens;
- elaborează documentaţiile de atribuire în cazul achiziţiilor prin licitaţie şi cerere de oferte;
- participă în comisiile de analiză şi evaluare a ofertelor.
Serviciul Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei îndrumă activitatea de exploatare, întreţinere a echipamentelor/mijloacelor de comunicaţii/informatică/transmisiuni;
Serviciul Resurse Umane îndrumă activitatea de pregătire a personalului şi cea de gestionare a resurselor umane;
- selecţionează şi întocmeşte documentele candidaţilor pentru admiterea în instituţiile militare de învăţământ;
- desfăşoară activităţi privind încadrarea posturilor libere din statul de organizare, scoase la concurs, cu candidaţi care provin din sursă internă sau externă, potrivit ordinelor, dispoziţiilor şi instrucţiunilor in vigoare.
Biroul Financiar organizează şi conduce activitatea de alocare şi utilizare eficientă a resurselor financiare şi asigurare a drepturilor băneşti ale personalului;
Compartimentul Juridic îndrumă activitatea în domeniul de specialitate:
- asigură organizarea împreună cu celelalte compartimente a studierii temeinice a legilor şi altor acte normative, imediat după publicarea acestora, în vederea aplicării corecte de către întregul personal;
- acordă asistenţă juridică comenzii inspectoratului privind soluţionarea plângerilor.
Compartimentul Secretariat şi Documente Clasificate îndrumă activitatea privind respectarea regulilor de evidenţă, întocmire, păstrare, procesare, multiplicare, manipulare, transport, transmitere a informaţiilor clasificate;
- primeşte, înregistrează şi prezintă conducerii inspectoratului corespondenţa adresată unităţii pe care o repartizează spre rezolvare, potrivit rezoluţiilor de pe fiecare lucrare.
Compartimentul Informare şi Relaţii Publice coordonează activitatea de informare şi relaţii publice desfăşurată la nivelul unităţii, iar în calitate de purtător de cuvânt al inspectoratului asigură informarea populaţiei şi a mass-media în legătură cu activităţile şi misiunile inspectoratului, participă la emisiuni radio şi tv, în scopul transmiterii unor reguli şi măsuri de prevenire a situaţiilor de urgenţă în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/ 2001 - privind liberul acces la informaţii de interes public, organizează conferinţe de presă, briefinguri.